مرورگر فوق سریع Mozilla Firefox v3.5 Final
جولای 8, 2009آیا خطرات استفاده از کولر خودرو را می دانید؟
جولای 9, 2009در تعريف كارآفريني گفته اند كه شخص كارآفرين داراي ايده هاي جديدي است كه اين ايده ها جهت ايجاد تغيير و تحول اساسي در فرآيند تصميم گيري نقش اساسي را ايفا مي كنند. از نگاه نگارنده رويكرد كار آفريني فقط وفقط در تامين منافع مالي نمي باشد بلكه امكان دارد يك ايده خلاق و نو باعث انسجام هر چه بيشتر يك مجموعه بزرگ گردد كه اين مهم از بعد مادي شايد مهم نباشد ولي نبايد از ياد ببريم كه اين امر عوايدش بيشتر از اصل قضيه مي باشد.
جهت روشن شدن موضوع به ذكر نمونه اي بسنده مي كنيم. روشهاي خلاقانه تدريس و مطالعه رويكردي است كه هميشه مد نظر بسياري از دانشجويان در كليه مقاطع تحصيلي بوده كه با نگاهي به روند تدريس در سطح دانشگاههاي خود به اين نكته بر مي خوريم كه در نوع تدريس دروس دانشگاهي از چندين روش استفاده مي گردد، امكان دارد روش تدريس مشاركت جويانه بين استاد و دانشجو باشد كه خيلي خوب و موثر است يا به لحاظ ساختاري فقط يك سويه باشد، استاد درسي را ارائه نموده و اين دانشجو است كه بايد به دنبال مجهولات رود يا مدلهاي تدريسي همانند مواد فوق و يا….
اما اشكال كار در دانشگاههاي فعلي اين است كه بيشتر گزينه هاي علوم و يادگيري يك سويه است و تعمق كمتري صورت مي گيرد يا شايد بتوان گفت موارد كاربردي نيست. اگر دقت كرده باشيم در حوزه هاي علميه نكته قابل تامل در يادگيري فقط به رابطه استاد و شاگردي ختم نمي شود و بعد از درس اساتيد، سكوهاي نقد و بحث جدل علمي صورت مي گيرد اين نگاه نقادانه و برخوردهاي علمي باعث تفهيم بهتر و موثرتر دروس و همچنين باعث رشد و بالندگي هر چه بيشتر جوينده علم مي گردد، حال آنكه رويكرد دانشگاههاي ما تنها، تعامل يك سويه استاد و دانشجو است و فضاي برخوردهاي علمي و درسي اصلا وجود ندارد كه اين مهم سبب آن است كه در دراز مدت علوم دانشگاهي از ركود بسيار زيادي چه از لحاظ علمي و چه از لحاظ خروجي دانشجو مواجه گردد.
چه بايد كرد؟
نگارنده قصد آن ندارد كه كليت دانشگاه و دانشجو را زير سئوال ببرد ولي آيا خلاقانه نخواهد بود كه بخشي از كلاس و وقت دانشجو به مباحثه علمي و درسي گذارده شود.
خلاقانه تر آن است كه مسئولين امر نيز به اين مهم از ديدي مبتكرانه نگاه كنند و سعي در جايگزيني اوقاتي جهت مباحثه علمي بين استاد و دانشجو و يا ايجاد وقتي جهت مباحثه صرف نمايند تا شاهد رشد و بالندگي هر چه بيشتر قشر عظيم دانشجو باشيم. حتي يك ربع ساعت مباحثه علمي باعث نهادينه شدن علوم دانشگاهي مي گردد.
كارآفريني داراي ريسكهاي مالي است ولي در اين مورد كه عرضه گرديد ريسك موضوع باعث پيشرفت هر چه بيشتر دانشگاه و دانشجو مي گردد و مي توان گفت كه اين ريسك و تبعات آن آنقدر جاذبه دارد كه در دراز مدت شاهد رشد درخت فهم و دانائي ريشه دار در بين جوانان دانشگاهي اين مرز و بوم خواهيم بود.
شخص كار آفرين در اين پروژه عبارتند از:
1- استاد
2- دانشجو
3- دانشگاه
4- مسئولين امر
آيا فكر كرده ايد شما كه اين سطور را مطالعه مي كنيد در اين ميان چه نقشي داشته و داريد؟
– شما به چه مقدار در اين موضوع خلاقانه وارد شده ايد؟
– آيا دوست نداريد مطالب علمي هميشه و همه جا براي شما كاربردي باشد و هميشه در ذهن شما…
– چند قدم در اين ايده خلاق مي توانيد با ما همراه باشيد؟
– سهم من و شما در اين ايده خلاقانه چقدر مي باشد؟
● نويسنده: مهدي – همائي