خواص كرفس
مارس 23, 2018جعبه سیاه چیست
مارس 26, 2018عالم ذر چيست؟
در اینجا باهم بررسی می کنیم که عالم ذر چه عالميست؟
آیا عالم ذر وجود دارد؟ آیا این عالم قبل از این حهان وجود داشته؟
با توجه به اینکه علم تجربی در این باره وجود ندارد و نمی توان در این باره تحقیق آماری و عملی انجام داد باید به روایات و متون دینی مراجعه نمود
عالم ذر از دید قرآن
در قرآن آیاتی وجود دارد (1) در سوره ی اعراف که مفاد و معنی آن این است که از فرزندان حضرت آدم پیمانی مبنی بر ربوبیت خدا گرفته شده است؛ حال نکته این است که خوب این عهد می بایست قبل از متولد شدن آنها بوده باشد ، اما این که پیمان مذکور چگونه و در چه زمانی بوده، اين آيات توضیحی نمیدهد. از این سو، مفسران درباره ی این پیمان اختلاف کرده اند، که اصلا این پیمان چگونه بوده! اما اگر بوده به هر نحوی پس حتما قبل از تولد آنها بوده.
در کل:
گفته میشود قبل از بوجود آمدن تمام موجودات (جاندار و غیر جاندار) و موجودات بی اختیار قبل از بودجود آمدن خداوند با همه درباره ی زندگی و روش درست بندگی صحبت کرده.
حال با هم بررسی می کنیم که نظر محققان در این باره چیست؟
1.
نظریه محدّثان اسلامی
محدثان اسلامی بر اساس فهم برخی از روایات، بر این باورند که خداوند به هنگام آفرینش آدم، تمام فرزندان آینده او را به صورت موجودات ریز درآورد و به آنان گفت: «ألست بربّکم؟» آنان گفتند: «بلی». سپس همگی را به صلب و پشت آدم بازگردانید. آنان هنگام خطاب الهی، دارای عقل و شعور کافی بودند و سخن خدا را شنیدند و پاسخ او را گفتند. از این عالم به عالم ذر تعبیر شده است .
این پیمان، به این جهت از آنان گرفته شد که راههای عذر در روز رستاخیز را روی آنان ببندد. (2) اشکالاتی بر این نظر وارد شده است که محققان به آن اشاره کردهاند. (3)
2.
نظریه مفسران
گروهی از مفسران معتقدند باید آیه را بر توحید فطری حمل نمود. اینان در توضیح نظریه خود گفتهاند: انسان با رشته غرایز و استعدادها و انواع تقاضاها و درخواستهای طبیعی و فطری، به جهان گام مینهد. آدمی هنگام تولد و خروج از صلب پدر و دخول به رحم مادر و در وقت انعقاد نطفه، ذرهای بیش نیست؛ ولی در این ذره، استعدادهای فراوان و لیاقتهای قابل توجهی است، همچون استعداد و فطرت خداشناسی. با تکامل این ذره در بیرون رحم، تمام استعدادها شکفته شده و به مرحله کمال و فعلیت میرسد.
به عبارت دیگر، خدا انسانها را از پشت پدران و رحم مادران بیرون آورد و آفرینش آنها را با خصوصیاتی ترکیب داد که پیوسته پروردگار خود را بشناسند و نیاز خود را به او احساس کنند.
هنگامی که انسانها به نیاز خود به خدا توجه پیدا کردند و خود را غرق در نیاز دیدند، گویی به آنان گفته میشود:
من خدای شما نیستم؟ آنان میگویند: چرا، گواهی میدهیم که خدای ما هستی. (4)
3.
نظر رائفی پور
درباره این آیه الست بربكم می گوید:
چون از همه پرسیده شده
همه پذیرفتن
و خدا گفته که شرط این بودن ، عبد بودن است
همه این را نیز پذیرفتن
هرچند خدا همان موقع گفته همه راست نمی گویید
اگر میخواهید در دنبا به وجودیت برسید باید در راه راست بمانید
در ادامه رائفی پور می گوید:
از پیامبران 2 مرتبه این عهد گرفته شد
یعنی یک بار از همه و یک بار از پیامبران ، و در آن روز از همه پیامبران این عهد گرفته شد که همه همدیگر را تائید کنند و 2 همه بشارت آخری را (حضرت محمد -ص-) را باید بدهید.
4.
نظریه علامه طباطبایی
علامه طباطبایی در باره ی عالم ذر معتقدند: این آیه ناظر به وجود و حضور جمعی انسانها در حضور خدا است؛ حضوری که غیبت در آن متصور نیست. گویی همه فرزندان آدم یک جا از پشت پدران گرفته شده، گرد هم جمع آمدهاند و در برابر خدا حضور دارند. در این حالت، هر انسانی خود را حضورا مییابد و یافتهاش گواهی روشن بر وجود خدا و خداوندگاری او است؛ ولی قرار گرفتن انسانها در گردونه زمان و تحولات جهان، آدمی را چنان مشغول و از خود بی خود میکند که از آن علم حضوری که به آفریدگار خود داشت، غافل میگردد. (5)
داستان شجره ی طیبه و شیطان هم در این باب قرار دارد
آنچه تا این جا گفته شد، دیدگاههای برخی محدثان، متکلمان و مفسران راجع به تفسیر آیه ذر بود.
حال، پس از بیان نظریات مختلف میگوییم:
ظاهراً این آیه شریفه گفتگویی بین خداوند و انسان است.
موضوع گفتگوی خدا و انسانها چه بوده
در این گفتگو خداوند از انسانها اقرار میگیرد که پروردگار آنان است. اقرار گرفتن برای اتمام حجت بر انسان میباشد که در آینده ادعای غفلت نکند.
آیا گفتگو به همین صورت که در آیه آمده، اتفاق افتاده است؟ موطن و عالمی که این میثاق گرفته شده، کجا است؟ دنیا یا غیر آن؟ آیا این میثاق، قبل از تولد انسان گرفته شده یا بعد از آن؟
در پاسخ به این سؤالات نظریات مختلفی ارائه شده است.
آیت الله جوادی آملی بعد از بررسی نظریات مفسران در آیه، دو احتمال را موجه می داند
الف) بیان تمثیلی:
یعنی مدل بیان واقعه در آن روز به صورت مثال ذکر شده
اگر چه ظاهر آیه حاکی از گفتگویی بین خدا و انسان و گرفتن اقرار است، ولی این آیه در مقام بیان واقع نیست؛ بلکه مقصود صرفاً تمثیل است.
خداوند در واقع از فرزندان آدم اقرار نگرفته، بلکه مراد آن است که گویا خداوند از همه انسانها اقرار گرفته است. مسئله ربوبیت خدا و عبودیت انسان، به قدری روشن است که گویا همه انسانها گفتند: «بلی». شیوه بیان این آیه، بیان تمثیلی است، مانند آیه یازدهم سوره فصلت که فرمود: «سپس آهنگ آفرینش آسمان کرد و آن بخاری بود، پس از آن به زمین فرمود: خواه یا ناخواه بیایید. آن دو گفتند: فرمانپذیر آمدیم». (6) آن دو گفتند: با رغبت میآییم؛ در حالی که در واقع گفتگویی بین خدا و آسمان و زمین واقع نشده است.
یعنی در آیه میثاق (عالم ذر )، امر و نهی لفظی نیست؛ بلکه در حقیقت، تمثیل است.
پس باید دقت داشته باشیم که خود قرآن بیان نموده که در صدد تمثیل است و اینها ومدل بیان آن مشابه سازی است؛ «اگر قرآن را بر کوهی فرو میفرستادیم، یقیناً آن کوه را از بیم خدا فروتن و از هم پاشیده میدیدی و این مثلها را برای مردم میزنیم، باشد که آنان بیندیشند». (7)
در این آیه، خداوند میفرماید که انزال قرآن بر کوه، مَثلی است که برای به تفکر واداشتن انسان به کار رفته است، بنابراین، احتمال گفتگوی ذکر شده در آیه میثاق، صرفاً تمثیلی است برای بیان وضوح ربوبیت خدا و عبودیت انسان.
ب) بیان واقعی:
یعنی عین این موضوع اتفاق افتاده و اینها روایت موضوع می باشد.
معنای دوم که بیش تر مورد نظر است، این میباشد که آیه صرفاً تمثیل نیست، بلکه به لسان گفتگو از واقعیتی سخن میگوید که در خارج رخ داده و واقعیت این است که خداوند با زبان دو حجت خود، با انسان سخن گفته است: یکی زبان عقل ( پیامبر درونی انسان ) و دیگری زبان وحی از طریق انبیا ( پیامبران بیرونی) . این دو حجت، خدا را به انسان مینمایانند و ربوبیت او را بیان میکنند. این دو، از هیچ انسانی دریغ نشده است.
با وجود این دو حجت، دیگر انسان نمیتواند ادعای فراموشی و غفلت کند.
نکتهای که از آیه به دست میآید، نوعی تقدم این میثاق بر زندگی انسان میباشد. از این رو، حجت باطنی ( عقل ) و ظاهری ( وحی )، هر چند تقدم زمانی بر انسان و اعمال ارادی او ندارد، ولی بر مکلف شدن انسان حداقل تقدم رتبی دارد؛ یعنی ابتدا حجت بر عبد تمام میشود و سپس مکلف به تکالیف الهی میگردد. بنابراین، مقصود آیه، گفتگوی لفظی بین خدا و انسان نیست؛ بلکه اعطای دو حجت محکم الهی به انسان است.
با توجه به معنای فوق، موطن و عالمی که این میثاق الهی در آن رخ داده، دنیا میباشد و برای هر انسانی بعد از تولد او چنین چیزی رخ میدهد.
بنابراین، آیه میثاق هیچ دلالتی بر ازلی بودن انسان یا حتی هر گونه وجودی قبل از تولد برای آدمی ندارد؛ بلکه آیه یا صرفاً یک تمثیل است و نه بیان واقع، و یا از واقعیت اعطای حجت باطنی و ظاهری سخن میگوید که مربوط به بعد از تولد انسان میباشد. (8) پس تصویر رندگی ما در عالمی دیگر قبل از این عالم منطقی نخاوهد بود .
برای آگاهی بیش تر به این کتاب مراجعه کنید: فطرت در قرآن، تفسیر موضوعی قرآن کریم، آیتالله جوادی آملی، نشر اسراء، قم، فصل سوم.
این کتاب به بیان اقوال مختلف در باره آیه میثاق پرداخته و بعد از نقل دیدگاه های گوناگون، دو نظر فوق را پذیرفته است.
منابع مقاله ذر:
1. اعراف (7) آیه 172 – 174.
2. طوسى محمد بن حسن، التبيان فى تفسير القرآن، ج 5، ص 27، دار احياء التراث العربى، بيروت، بي تا.
3. طبرسى فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، ج 4، ص 765، انتشارات ناصر خسرو، مكان چاپ: تهران،1372 ش.
4. مجمع البیان، ج 4، ص 766، همان.
5. طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، ج 8، ص 307- 323، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1417 ق.
6. فصلت (41) آیه 16.
7. حشر (59) آیه21.
8. آیت ا.. جوادی آملی، عبدالله، فطرت در قرآن، ص 123 – 126 و 135، نشر اسراء، قم.