نیایش پیامبر(ص)، پیام جاودانه برای دانشجویان
دسامبر 7, 2015همایش عظیم پیادهروی دانشجویان با عنوان طریق رضوی
دسامبر 9, 2015هم اکنون هواپیماهای فوق سرعتی جهان در حال طراحی میباشند. این هواپیماها سرعتی بیشتر از سرعت صوت دارند. اما این هواپیماهای فوق سرعتی یک اشکال اساسی دارند و آن صدای آزار دهنده و بلند آن ها برای ساکنان زمین است.
این که میزان صدای این هواپیماها تا چه اندازه بلند است؛ به اندازهی آنها، سرعت آنها و فاکتورهای بسیار دیگر بستگی دارد.
کم سرعتترین این هواپیماها سرعتی برابر با 1225 کیلومتر در ساعت و یا سرعتی برابر با صوت دارد.
ناسا در رابطه با این هواپیماهای پر سرعت اظهار داشت:
” آژانس فضایی هم اکنون در پی آن است که با بهبود وضعیت تکنولوژی بتواند صدای آزار دهندهی اسن، هواپیماهای فوق سرعتی را کاهش دهد. تا افراد ساکن بر روی زمین از شنیدن صدای آنها آزرده نشوند.”
ناسا و شریکان آن در پی آن هستند که از طراحیهای متفاوتی نسبت به جتهای اخیر خود در تولید این هواپیماها استفاده کنند.
بدین صورت که، نسل جدید هواپیماها بدنههایی خواهند داشت که میزان صداهای آزار دهنده، لرزش و تکان های موجود در آنها نسبت به نسلهای قبل کمتر خواهد بود.
ادارهی کل هواپیمایی آمریکا معروف به FAA در صدد برآمده بود تا استفاده از اینگونه هواپیماها را ممنوع کند. اما ناسا همچنان با این سازمان همکاری خود را ادامه میدهد.
الکساندر لوبئا، مهندس صوت شناسی مرکز ناسا در همچتون واقع در ویرجینیا در این رابطه اظهار داشت:
” ما هم اکنون با سایر مراکز هواپیمایی سراسر جهان همکاری میکنیم تا بتوانیم صدای بسیار زیاد هواپیماهای فوق سرعتی را با همکاری یکدیگر کاهش دهیم.
بنابراین باید بگویم که استفاده از این هواپیماها نه تنها ممنوع نخواهد شد؛ بلکه این هواپیماها برفراز آب و خشکی ها به پرواز در خواهند آمد.”
پیش از ان که پرواز با این هواپیماها همه گیر شود، ناسا باید علت صدای آزاردهندهای را که این هواپیماها ایجاد میکنند را بیان کند.
آیا این صداها به علت سرعت زیاد این هواپیماها است ؟ یا اینکه به علت جنبشهای موجود در هواپیما رخ ایجاد میشود؟
به همین جهت آزمایشی برای پی بردن به علت این صداها صورت گرفت.
جوناتان رتسام، مهندس صوت شناسی ناسا در این باره اظهار داشت:
” کاری که در این آزمایش صورت گرفت به این صورت بود که ما تمام قسمتهای مختلف را از یکدیگر جدا کردیم و متوجه شدیم که شاید ارتعاشات موجود در هواپیما سبب لرزیدن این قطعات شده است و صداهای بلندی را ایجاد کرده است.
ما تمام قطعات را جدا کردیم و سعی کردیم دوباره آنها را سرجای خود قرار دهیم تا بتوانیم دلیل این صداها را بیابیم.”
برای انجام ادامهی آزمایش تعدادی از افراد از منطقهی ویرجینیا گرد هم آمدند. داوطلبان در اتاقی دربسته که در معرض صداهای حاصل از برخی از قطعات ارتعاش زا بود قرار گرفتند. پس از مدتی صدای این قطعات بوسیلهی بلند گوهای قوی در این اتاق پخش شد و مشاهده شد که صندلی های شرکت کننذگان موجود در این آزمایش شروع به لرزیدن کرده است.
شایان ذکر است که نسل جدید هواپیماها ساختاری متفاوت به نسل قدیم این هواپیماها که در سال 2003 طراحی شدند دارند.
در نسل جدید این هواپیماها سعی شده است که صداها و ارتعاشات به حداقل میزان ممکن برسد.
لوبئا در پایان اظهار داشت:
” با نتایجی که از این آزمایش حاصل شد، سعی خواهد شد که روز به روز طراحی این هواپیماها بهبود یابد. اما انتظار نداشته باشید که این هواپیماهای فوق سرعتی را به زودی در آسمان ببینید. چراکه تا سال 2025 این هواپیماها در آسمان به پرواز در نخواهند آمد.