تاثیر دوستان بر فعالیت های ورزشی
آوریل 22, 2017نور درمانی و تاثیر آن بر حالت کما
آوریل 25, 2017علی اصغر ایزدی در خصوص انتخاب رشته دانش آموزان در مقطع تحصیل دهم، گفت: توانایی و استعداد دانش آموزان، براساس تمامی نمرات دروس تخصصی در طول سال تحصیل، سنجیده شده و به عنوان مبنایی برای انتخاب رشته آن ها در نظر گرفته میشود. این در حالی است که دانش آموز باید حدنصاب نمره دروس تخصصی هر رشته ای را کسب کرده و بر اساس آن به انتخاب رشته اقدام کند.
وی افزود: میانگین نمرات دروس تخصصی در مقاطع تحصیلی دوره های هفتم و هشتم و نهم، به عنوان معیاری برای انتخاب رشته دانش آموزان محسوب شده و در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است . نا گفته نماند در شرایط عدم کسب نمره قبولی، دانش آموز ملزم به شرکت در امتحانات ایام تابستان بوده تا با اخذ نمره مورد قبول، در رده بندی انتخاب رشته قرار گیرد.
ایزدی خاطر نشان کرد: فرم هایی تحت عنوان نمون شماره 6 و 7، در اختیار مدارس قرار گرفت است که حد نصاب نمره قبولی دانش آموزان در انتخاب رشته را مشخص میکند.
وی عنوان کرد: ویژه نامه خاص دانش آموزی ، با هدف تغییر در نگرش خانواده ها و دانش آموزان نسبت به انتخاب نوع رشته تحصیلی ، تبیین شده و در نظر دارد در جهت شناسایی و معرفی عواملی چون استعداد، علاقه، نیاز و امکانات محیط زندگی و غیره، در اختیار خانواده ها قرار گیرد. همچنین مشاوران تحصیلی به منظور راهنمایی دانش آموزان و کمک به اخذ تصمیم گیری در انتخاب رشته، نقشی اساسی را ایفا میکنند.
1 Comments
با سلام:
این خوبست-اما :
1-ایا بازرسی دقیق صورت می گیرد که در پرکردن این فرمها اعمال نظر های شخصی وعاطفی وتوصییه و…وفشار روی برخی از نمره دهندگان از طرف هزار دوست واشنا وفامیل! وهمسایه!نباشد؟-ضمانت درست اجرا یی ان چیست؟
2-ایا واقعا استعداد ذاتی دانش اموز درنظر گرفته می شود ؟ وامروزه که اکثرا بنا به فشار والدین وچشم وهمچشمی دنبال پزشکی ومهندسی !هستند -ایا می توان واقعا امیدوار بود فقط انانکه استعداد وعلاقه دارند باین رشته ها راه پیدا خواهند کرد؟
3-ایا می توان جوانان را باستناد این فرمها وادارکرد به کارهای فنی -حرفه ای باید بروند(مدارس فنی درسطح فوق دیپلم) -نه دانشگاه؟.
بنظرم اگرچه کار بسیار خوبیست-اما باید مانند کشورهای پیشرفته ضمانت اجرایی سخت را اول فراهم اورند-با اعزام تیم های بازرسی ادره کل بطورسرزده درمقاطع زمانی محرمانه به مدارس وملاحظه فرمهای پرشده ونمرات و پرسش بازرسان از دانش اموزان.مانند مدارس المان-فرانسه-انگلیس و…می توانند از تجربیات انها الگو بگیرند ودوباره خود تجربه نکنند ووقت واعتبارات مالی ضایع نگردد.