هفته نامه فناوری اطلاعات بایت (شماره 187)
سپتامبر 21, 2011کارگاه نقد ادبی دانشجو
اکتبر 29, 2011چکیده
یکی از ضرورت هایی که در محیط پر آشوب امروزي نقش مهمی دارد مفهوم تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک علی رغم نو پا بودن، پیشرفت هاي شگرفی داشته و به خصوص اخیرا در ایران گرایش به آن زیاد شده است ولی از طرفی دیگر چون کالا در تجارت الکترونیک همانند تجارت سنتی، ملموس نیست، یکی از لازمه هاي مهم در جریان خرید در تجارت الکترونیک مفهوم اعتماد است. از این رو این مقاله سعی دارد رابطه ي اعتماد وتجارت الکترونیک را که گاهی به عنوان حلقه ي مفقوده در مباحث تجارت الکترونیک مطرح است را بررسی کند. این مقاله ابتدا مفهوم اعتماد و تجارت الکترونیک را بیان کرده و ابعاد و شاخص هاي آنها را بررسی می کند. سپس رفتار مصرف کننده و اشتبا هات رایج آنها در خرید الکترونیک را مورد بحث قرار داده و در آخر نیز با معرفی چندین مدل رابطه ي اعتماد و تجارت الکترونیک را بررسی می کند.
واژه هاي کلیدي
Trust ، اعتماد در تجارت الکترونیک ، اعتماد ، تجارت الکترونیک، Trust in E-Commerce , E – Commerce
بخش کوتاهی از مقاله “اعتماد در تجارت الکترونیک” را مشاهده نمودید. متن کامل برای دریافت در اختیار شما قرار گرفته است.
[download id=”42″]
رمز فایل فشرده : www.daneshju.ir
گردآورنده : مسعود امجدی
مقاله فوق از جمله مقالات ارسالی برای سایت دانشجو می باشد و هرگونه کپی برداری از آن تنها با ذکر منبع (www.Daneshju.ir) و نام گردآورنده (مسعود امجدی) مجاز است.
3 Comments
باعرض سلام وخسته نباشید
درمورد مطلب درج شده درمقاله فوق درخصوص مبنا قراردادن اعتماد درتجارت الکترونیک بعرض میرساند درهیچ زمینه ای ازتجارت مطلبی به نام اعتماد نه تنها وجود ندارد بلکه بطور کل مردود است چون وجه کالا یاخدماتی مبادله میگردد وتضییع آن جایز نیست
وازجمله موارد مثبت تجارت الکترونیک قطعیت وتضمین آن است
اعتماد کورکورانه به صرف اینکه امری درتجارت در چهارچوب خاصی قرا داشته باشد درهیچ کجای جهان ودرهیچ بخشی ازتجارت اعم ازداخلی یاخارجی وجود ندارد
ودرزمینه تجارت الکترونیک چون این تضمین ها لازم الرعایه ترمیگردد براعتبارآن می افزاید
آنچه که درمضمون گفتار نویسنده محترم مقاله درآغاز ملاحظه میگردد حسن اعتمادی است که درتجارت الکترونیک حاصل میگردد /نتیجه کار است نه سرآغاز
ودلایل آن 1- شفافیت 2- صراحت 3- اجتناب از هرگونه شبهه یاابهام چه برای خریدار و چه برای فروشنده 3- مشخص بودن کیفیت وخصوصیات دقیق محصول یاخدمات 4- نحوه تحویل 5- مسیر وروندتحویل 6- احراز صحت معامله از طرف خریدار 7- اطمینان فروشنده از دریافت وجه کالای ارسالی یاخدمات 8- مشخص بودن زمان تحویل وجه 9- مشخص بودن نحوه پرداخت ودریافت وجه 10- افراد یاسازمانهای بازرسی یابررسی کننده کالا یاخدمات /تعیین شده ازطرف خریداریافروشنده یاطرفین و……
ومجموعه این موارد که همیشه خریدار قصد دارد کالا یا خدماتی را با بهترین کیفیت ومنسب ترین قیمت وبه آسانترین راه خریداری نماید وفروشنده که همواره برای بقاءفعالیت خود نیاز به فروش محصولات / یا خدمات خود به مناسب ترین سود وجذب حداکثر مشتری دست یابد
رعایت موارد فوق درهر معامله ای چه برای فروشنده وچه برای خریدار الزامیست اما درنحوه معاملات سنتی متاسفانه برخی از موارد رعایت نمیگردد(عرف ) وبه هرحال عدم رضایت یکی ازطرفین راباعث میگردد
اما درتجارت الکترونیک به دلیل شکل فعالیت وایجاد اطمینان الزاما بسیاری از موارد که درتجارت سنتی رعایت نمیگردد/درتجارت الکترونیک لازم الرعایه میگردد که نتیجه نهایی آن همانگونه که نگارنده محترم مقاله اصلی منعکس فرموده اند اعتماد سازی ودرنهایت رضایت خاطر فروشنده وخریدار را به دنبال دارد
البته رعایت این موارد درامرتجارت تازگی ندارد ورعایت این موارد ازدیرباز درمعاملات رسمی وبخصوص درتجارت خارجی منتهی وسیله نامه یا فاکس اجرا میگردید و امروزه به برکت وجود اینترنت این موارد بسیار سریعتر ارزانتر وشفاف تر انجام می پذیرد
سلام دوستان.من این مقاله رو دانلود کردم.با چه برنامه ای باز میشه؟
سلام
فایل فشرده با برنامه winrar باز میشود (به پسوورد دقت کنید)
و پی دی اف داخل آن با برنامه های پی دی اف خوان نظیر Adobe Reader