نشریه اختصاصی مسابقات Artoscope
ژوئن 11, 2011هفته نامه فناوری اطلاعات بایت (شماره 175)
ژوئن 15, 2011تحقیقات جدیدی که توسط گروهی از روانشناسان صورت گرفته حاکی بر این است که اثرات ناشی از برخوردهای اولیه معمولا بسیار پایدار هستند و هرگز در برخورهای بعدی قابل بازیابی نخواهند بود.
یافته های جدید نشان می دهند تجربیات جدیدی که با تصورات اولیه در تضاد هستند دچار محدودیت بوده و غالبا محدود به موقعیتی هستند که در آن شکل گرفته اند، بنابراین اثر چنین تجربیاتی بر روی واکنش افراد فقط در یک چهارچوب خاص نمایان میشود در حالیکه برخورد اول و اثرات آن در موقعیتهای مختلف هم ماندگار خواهد بود.
تصور کنید شما در محل کار خود یک همکار جدید دارید و از همان ابتدا دیدگاه خوبی نسبت به او ندارید.
(راهنمای این توضیحات بر اساس مولف گاورونسکی از کرسی های تحقیقات کانادا از دانشکاه وسترن می باشد.)
بعد از چند هفته همکارتان را در یک مهمانی ملاقات میکنید و متوجه میشوید او واقعا شخص خوبی است. در این بین میدانید تصور اولیه ای که از او در ذهن خود داشتید اشتباه بوده و جوابهای به دست آمده تنها به خاطر تجربه ای که دراین زمینه با او داشتید بر روی شما تاثیر گذاشته اند ولی باید به یاد داشته باشید که تصور اولیه شما در زمینه ها و موقعیتهای دیگر همچنان باقی می ماند.
بر طبق گفته های گاورونسکی، مغز ما تجربه های اختلالی محتمل را که امکان دارد در یک شرایط خاص بروز کند به عنوان استثنائات در خود ذخیره کرده و در نتیجه قاعده معتبر اثرات برخوردهای اولیه در تمام موقعیتها (به جز موقعیتهایی که در گروه استثنائات قرار گرفتند) ماندگار خواهند بود.
برای بررسی ثبات اولین تصور، گراونسکی و همکارانش اطلاعات مثبت و یا منفی در مورد مطالعه بر روی یک فرد ناشناخته در صفحه کامپیوتر را جمع آوری کردند و در اختیار افراد دیگر قرار دادند.
پس از پایان بررسی ها به شرکت کنندگان اطلاعات جدیدی در مورد همان فرد ارائه شد که با اطلاعات اولیه در تضاد بود.
محققان با دقت فراوان رنگ پس زمینه صفحه ی کامپیوتر شخص را تغییر دادند در حالی که تصورات متفاوتی در حال شکل گیری در ذهن شرکت کنندگان بود.
هنگامی که محققان واکنش های خود به خود شرکت کنندگان به تصویر شخص هدف را تخمین میزدند، اطلاعات جدیدی از تاثیر واکنش های شرکت کنندگان به دست آوردند که تنها هنگامی بروز پیدا میکرد که فرد در مقابل پیش زمینه ها و اطلاعات جدید قرار میگرفت. از جهتی دیگر واکنش های شرکت کنندگان با تمام گستردگی های خود همچنان تحت تسلط اطلاعات اولیه قرار داشت.
اگر چه این نتایج میتوانند دلایل خوبی برای اثبات پایداری تاثیر برخورهای اولیه باشند، اما گراونسکی تذکر داد که حتی این تاثیرات نیز میتوانند در بعضی شرایط قابل تغییر و دگرگونی باشند.
چه شرایطی میتوانند این تصورات اولیه را به چالش بکشند؟
گاهی تجربیات جدید به قدری جایگزین تجربیات قدیمی میشوند که باعث میشوند پیش زمینه های قبلی به آرامی جایگاه خود را در مغز از دست بدهند و به این ترتیب تصورات و برخورهای اولیه کمرنگ میشوند.
اما به محض اینکه تصور اولیه تنها در بافت های مشابه ای به چالش کشیده شود شما می توانید هر کاری که میخواهید انجام دهید زیرا اثرات برخوردها در چنین شرایطی از بین نخواهند رفت و صرف نظر از اینکه چه مدتی با تجربیات جدید متناقض بوده اند همواره جزء تصورات غالب محسوب میشوند.
بر طبق گفته های گاورنسکی نتایج این تحقیقات، کاربردهای مهمی برای درمان بیماریهای بالینی نیز دارند. اگر شخصی در مورد موضوعی، نوعی ترس و اضطراب شدید داشته باشد و برای درمان این ترس به دنبال کمک گرفتن از یک روانشناس باشد، نتایج درمان زمانی بسیار موفقیت آمیز خواهند بود که واکنشهای مغز در مقابل موضوع مورد مطالعه نه تنها در مطب روانشناس بلکه حتی در موقعیتهای خاص نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
————–
Why First Impressions Are So Persistent
Science Daily (Jan. 21, 2011) — New research by a team of psychologists from Canada, Belgium, and the United States shows there is more than a literal truth to the saying that ‘you never get a second chance to make a first impression’. The findings suggest that new experiences that contradict a first impression become ‘bound’ to the context in which they were made. As a result, the new experiences influence people’s reactions only in that particular context, whereas first impressions still dominate in other contexts.
“Imagine you have a new colleague at work and your impression of that person is not very favorable” explains lead author Bertram Gawronski, Canada Research Chair at The University of Western Ontario. “A few weeks later, you meet your colleague at a party and you realize he is actually a very nice guy. Although you know your first impression was wrong, your gut response to your new colleague will be influenced by your new experience only in contexts that are similar to the party. However, your first impression will still dominate in all other contexts.”
According to Gawronski, our brain stores expectancy-violating experiences as exceptions-to-the-rule, such that the rule is treated as valid except for the specific context in which it has been violated.
To investigate the persistence of first impressions, Gawronski and his collaborators showed their study participants either positive or negative information about an unknown individual on a computer screen. Later in the study, participants were presented with new information about the same individual, which was inconsistent with the initial information. To study the influence of contexts, the researchers subtly changed the background color of the computer screen while participants formed an impression of the target person.
When the researchers subsequently measured participants’ spontaneous reactions to an image of the target person, they found the new information influenced participants’ reactions only when the person was presented against the background in which the new information had been learned. Otherwise, participants’ reactions were still dominated by the first information when the target person was presented against other backgrounds.
Although these results support the common observation that first impressions are notoriously persistent, Gawronski notes they can sometimes be changed. “What is necessary is for the first impression to be challenged in multiple different contexts. In that case, new experiences become decontextualized and the first impression will slowly lose its power. But, as long as a first impression is challenged only within the same context, you can do whatever you want. The first impression will dominate regardless of how often it is contradicted by new experiences.”
According to Gawronski, the research also has important implications for the treatment of clinical disorders. “If someone with phobic reactions to spiders is seeking help from a psychologist, the therapy will be much more successful if it occurs in multiple different contexts rather than just in the psychologist’s office.”
The research, co-authored with Robert Rydell, Bram Vervliet, and Jan De Houwer, is published in the latest issue of the Journal of Experimental Psychology: General.
کاری از تیم ترجمه دانشجو
هرگونه کپی برداری از مطلب فوق تنها با ذکر منبع (www.Daneshju.ir) مجاز است.